Close Menu
Klantbeoordeling 8.3
Vragen? Bel 024-6221718
Dagelijks bereikbaar van 10:00 tot 23:00 uur

6 tips voor het ultieme saunabezoek

Tips sauna bezoekTijdens een dagje wellness zit u niet de hele tijd in hetzelfde hete hokje met mensen die de hele tijd naar elkaars lichaam kijken. Iedereen is juist op zichzelf gericht en probeert om alles uit de ervaring te halen om zo helemaal tot rust te komen. Probeer het een keer!

Waarom naar de sauna?

Er is geen betere manier om even helemaal tot rust te komen dan met een saunabezoek. Uw eerste saunabezoek kan een beetje spannend zijn, maar dat is echt nergens voor nodig! U kunt vragen om een rondleiding tijdens uw eerste bezoek, zodat u weet waar u allemaal gebruik van kunt maken. Veel sauna’s hebben meerdere saunacabines, baden en rustruimten. Die faciliteiten hebben allemaal een ander effect op uw lichaam. Om deze redenen is een saunabezoek een uitstekend idee:

  • Het werkt ontspannend, helpt tegen stress en kan daardoor bijdragen aan een betere nachtrust;
  • Het verbetert uw weerstand, u maakt tijdens een bezoek antistoffen en meer witte bloedcellen aan;
  • Het verbetert de kwaliteit van uw haar en uw huid;
  • Het versoepelt uw luchtwegen en herstelt uw spieren.

Wanneer u vaker naar de sauna gaat, merkt u vanzelf wat u fijn vindt. Toch helpt het altijd om tips te krijgen, waardoor u nog beter kunt ontspannen. Zeker wanneer u voor het eerst naar de sauna gaat kunnen de volgende tips goed van pas komen:
 

Tip 1: Plannen van uw saunabezoek

Wanneer u een bezoek aan de sauna plant, is het een goed idee om rekening te houden met de datum en tijd. Veel saunabezoekers vinden het fijn om ’s avonds of op een vrije dag naar de sauna te gaan. Wanneer u dit doet hoeft u namelijk geen rekening te houden met de tijd, wat bijdraagt aan het ontspannende effect van de sauna. Verder kunt u vaak op de website van de sauna zien welke faciliteiten en behandelingen ze aanbieden. Daarnaast zijn er vaak een aantal ‘huisregels’, die u kunt doornemen voorafgaand aan uw bezoek.
 

Tip 2: Neem de juiste spullen mee

Wat u mee moet nemen kunt u vaak ook lezen in de huisregels van de sauna. In veel gevallen moet u slippers en een badjas dragen buiten de saunacabines. Daarnaast is het vaak verplicht om in de droge warme ruimtes op een handdoek te zitten. Het is daarom aan te raden om meerdere handdoeken mee te nemen: één om op te zitten, één om om u heen te dragen of het lichaam mee te bedekken en eventueel nog een handdoek om zweet mee af te vegen. Natuurlijk kunt u deze benodigdheden ook huren bij binnenkomst.
 

Tips sauna bezoekTip 3: Betreed de saunacabines au naturel

Er is een reden dat een saunabezoek gewoonlijk naakt is. Tijdens uw bezoek is het de bedoeling dat u zo veel mogelijk zweet, zodat alle afvalstoffen en vuil uit uw poriën verwijderd worden. Het dragen van badkleding is niet bevorderlijk voor dit proces. Het houdt het afvoeren van afvalstoffen tegen en uw zweet trekt in uw badkleding, wat de huid kan irriteren. Daarnaast is het ook niet lekker wanneer u met uw ‘vuile’ badkleding in de publieke baden gaat. Voordat u de saunacabines betreedt is het de bedoeling dat u een douche neemt en uzelf goed afdroogt. Zo kan de warme lucht beter bij uw poriën komen. Smeer uw lichaam en gezicht van te voren niet in met bodylotion of gezichtscrème, dit zweet u eraf. Draag ook geen parfum, omdat dit kan gaan stinken of uw huid kan gaan irriteren. Tot slot is het belangrijk om uw sieraden thuis te laten, omdat deze heel heet kunnen worden en zelfs voor brandwonden kunnen zorgen.

 

Tip 4: Kies een goede plek in de saunacabine

Omdat warme lucht opstijgt, is het bovenin de sauna warmer dan onderin. Tijdens uw eerste bezoek aan de sauna kunt u waarschijnlijk beter plaatsnemen op één van de lagere banken. Merkt u dat u de hitte goed aankunt? Dan kunt u later natuurlijk altijd nog plaatsnemen op de hogere banken. Om ultiem tot ontspanning te komen gaat u liggen op de saunabanken. Op die manier wordt de bloedsomloop minder belast. Blijf niet al te lang achter elkaar in de saunacabine en laat uw lichaam weer goed op temperatuur komen voordat u opnieuw een (andere) saunacabine ingaat.

 

Tip 5: Wissel de faciliteiten af en ga op uw eigen tempo

Veel sauna’s en wellness centers hebben meerdere faciliteiten waar u gebruik van kunt maken. Alle saunacabines, baden en rustruimten zijn weer anders. Wissel ze daarom af en ontdek wat het beste aansluit bij uw wensen. Daarnaast gaan veel mensen met een partner of vriend(inn)en naar de sauna. Daarbij houden sommigen de hitte van de sauna langer uit dan anderen. Laat u daardoor niet beïnvloeden. Als u genoeg heeft van de hitte, verlaat dan vast de cabine. En andersom kunt u best langer blijven zitten als de ander weggaat. Jullie kunnen elkaar na afloop altijd weer treffen in de rustruimte en vervolgens weer samen verder.
 

Eten en drink saunaTip 6: Let op eten en drinken

Tijdens een bezoek aan de sauna verliest u heel veel vocht. Dit komt doordat u veel zweet in de hete cabines. Het is daarom heel belangrijk dat u tijdens en na uw bezoek voldoende water drinkt. Op die manier trekt u de vochtbalans weer recht. In de sauna kunt u daarom ook aan de bar een lekker drankje doen. Verder is een saunabezoek met volle maag ook niet bevorderlijk. Uw lichaam moet dan harder werken, wat hoofdpijn en duizeligheid tot gevolg kan hebben. Daarom raden we aan om lichte maaltijden te eten of een (zoute) snack.

Nu weet u alles waar u rekening mee moet houden bij het bezoeken van de sauna! Vergeet niet dat veel sauna’s en wellness centers naast hun saunafaciliteiten ook massages en gezichtsbehandelingen aanbieden. Bekijk wat er allemaal mogelijk is! Tijdens uw saunabezoek komt u er vanzelf achter welke tips voor u het beste werken. Kom eens langs bij Sauna Oase en ontspan! Boek snel een van onze vele sauna aanbiedingen en probeer alle tips uit.

Bekijk onze acties

Meld je aan voor aanbiedingen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste acties en de scherpste aanbiedingen. Wij sturen maximaal één keer per maand een nieuwsbrief. Lees hier ons privacy statement.