Close Menu
Vragen? Bel 024-6221718
Dagelijks bereikbaar van 10:00 tot 23:00 uur

All4fit

Een speciale actie en een warm welkom voor alle sporters van All4Fit. Sporters en sauna gaan namelijk heel goed samen. Het is goed voor uw prestatievermogen, uw ademhalingsvermogen en het is goed tegen spierpijn en blessures.

Vooral voor sporters van wie banden, zenuwen en gewrichten aan grote belastingen zijn blootgesteld, is een regelmatig bezoek van de sauna een oase van ontspanning. Vooral bij verrekkingen, kneuzingen en verstuikingen helpt de sauna mee aan een sneller herstel.

Sauna & en sport de ideale combinatie
De sauna verbetert uw prestatievermogen. Dat wordt onder andere afgemeten aan uw uithoudingsvermogen. Bij iedereen vermindert het prestatievermogen onder invloed van veranderende weersomstandigheden. Vooral tijdens het sporten is dat te merken. In de sauna wordt in eerste instantie het ademhalingsvermogen verbeterd, wat het uithoudingsvermogen en daardoor ook het prestatievermogen ten goede komt. Als u gedurende tien seconden zo snel, zo diep en zo sterk mogelijk inademt, levert dat de waarde van uw ademhalingsvermogen op. Als dat goed ontwikkeld is, kunnen uw longen zoveel zuurstof tanken, dat uw spieren van voldoende zuurstof voorzien worden.

Als u regelmatig naar de sauna gaat, verbetert u uw ademhalingsvermogen. Uw ademhalingsspieren zijn ontspannen en de luchtwegen zijn ongeveer 15% verwijd. Dat is een optimale voorwaarde voor duursporten zoals fietsen, zwemmen of lopen. En bijna als vanzelf verbetert ook de vetverbranding. Bij een vermoeiende fitnesstraining of een plotselinge lichamelijke belasting moeten alle energiereserves aangesproken worden. Daardoor kunnen uw spieren zuurstofgebrek krijgen! Vermoeidheid, onaangename spierkrampen of spierpijn zijn daar het gevolg van. Sauna maakt vermoeide spieren fit. Bij het zweten in de sauna worden melkzuren afgebroken en via de nieren uitgescheiden. Het goede daaraan is dat de wegen voor de zuurstofvoorziening vrijgemaakt worden. In de rustpauze na een saunaronde kunnen de fijne haarscheurtjes in de spieren genezen.

Wilt u nog iets leuks weten?
Tijdens de Olympische Spelen van 1924 in Parijs werd op verzoek van de Finse atleten een saunablokhut gebouwd. Dat was destijds een sensatie. Welke invloed had de sauna op de olympische topprestaties? Heel erg veel, zoals de wereld al snel zou merken. Bij temperaturen van 35°C in de schaduw haalde de Finse loper Paavo Nurmi olympisch goud binnen: eerst op de 5000 meter en twee uur later nog eens op de 1000 meter. Een Amerikaanse journalist verspreidde naar aanleiding daarvan het bericht dat de atleet voor die tijd dagenlang in de sauna getraind had, deze prestatie kon niet anders verklaard worden. Sinds die tijd zijn sauna, sport en de Olympische Spelen onlosmakelijk met elkaar verbonden. De sauna is nu zelfs niet meer weg te denken in sportkampen op hoog niveau.

Wetenschappers en sportartsen zijn het erover eens: saunabaden is indirect van invloed op de verbetering van prestaties. Daarbij gaat het niet om een training waarbij spieren gekweekt worden, maar om het regeneratievermogen. En dat is in de sauna erg hoog! Als topsporter zult u vaststellen dat de kans op sportsuccessen bij regelmatig saunagebruik stijgt! Dat geldt ook voor amateursporters: wie fit wil blijven gaat naar de sauna!